Løb er en af de absolut bedste og mest effektive motionsformer, hvis du ønsker at forbedre din sundhed.

Nogle løber for at tabe sig, andre ønsker at forbedre deres kondition eller almene sundhedstilstand. Og så er der dem, som har et mere veldefineret mål som for eksempel at kunne løbe 5 km under 30 minutter eller gennemføre et maraton.

Ens for alle er dog glæden ved at løbe, og glæden er i sidste ende det altafgørende mål, som får en til at blive ved hele livet.

Få succes med din løbetræning

Har du aldrig løbet før eller ønsker du at komme i gang efter en lang pause, så begynd langsomt. Løb kræver tålmodig og det er vigtigt at du giver din krop tid til at vænne sig til den store belastning i sener og muskler. Alt for mange stopper desværre med at løbe efter kort tid pga. skader og deraf manglende motivation.

Sdr. Omme IF Atletik og Motion giver her 3 gode råd til at komme godt i gang:

  1. Løb og gå, løb og gå. 5 x 2 minutters løb med 1 minuts gå-pause er lige så effektivt som 10 minutters løb uden pause, men er mere overskueligt og skånsomt i opstartsfasen.
  2. Løb to gange om ugen de første to måneder. Træner du mindre, er effekten af den enkelte træning stort set tabt inden du løber igen. En eventuel tredje træningsdag, kunne være en rask gåtur som også er med til at styrke kroppens sener og muskler.
  3. Tænk ikke på dit løbe-tempo i starten. Det vigtigste er, at du er kommet i gang med løb og får etableret en fast rytme i din træning.

Allerede efter få ugers træning, kan du mærke, at det er blevet nemmere at løbe, og det er fordi din kondition er blevet bedre. Kommer du igennem de første 3-4 måneders træning, er gevinsten for de fleste, at de ikke kan undvære de ugentlige løbeture, alene fordi de giver velvære og stor tilfredsstillelse i dagligdagen.

Følg et træningsprogram

Som medlem af Sdr. Omme IF Atletik og Motion kan du få et 12 ugers træningsprogram for begyndere, så du ved hvornår og hvor meget du skal træne.

Løb med andre

Det er sjovere og mere motiverende at løbe med andre – og faste tidspunkter gør det lettere at komme af sted.

Er du allerede i gang med at løbetræne, er næste skridt at holde motivationen oppe og det sociale samvær i en løbeklub kan hjælpe dig med at beholde glæden. Hos Sdr. Omme IF Atletik og Motion er der plads til alle og vi finder hurtigt en træningsgruppe der passer til dit niveau.

traening_april_2015

Løbetræning med Sdr. Omme IF Atletik og Motion